Dancer, performer
Misha Downey – geboren in Leicester, Groot-Brittannië – studeerde van 1989 tot 1992 aan de London Contemporary Dance School. Na zijn opleiding is hij medeoprichter van de Bedlam Dance Company onder leiding van de choreograaf Yael Flexer. Hij werkt mee met het dansgezelschap Adventures in Motion Pictures (AMP) aan de productie De Notenkraker en danst in de Harlemations Dance Company van de choreograaf Bunty Mathias. In januari 1994 vervoegt hij het dansgezelschap Rosas van Anne Teresa De Keersmaeker, waar hij deelneemt aan de creatie Kinok en Amor constante más allá de la muerte. Vervolgens is hij ook betrokken bij de hernemingen van Toccata. Voordat hij zich bij Needcompany aansluit, danst hij eveneens bij de choreograaf Matthew Bourne Het Zwanenmeer (1996). In 2000 is hij medeoprichter van het Belgische gezelschap Amgod en creëert hij What Do You Want? (2001), Second Album (2003) en As Simple As That (2005). In 2005 danst hij in Groot-Brittannië bij The Cholmondeleys van Lea Anderson in de productie Flesh and Blood. Daarnaast werkte hij ook in Zwitserland voor de Gisela Rocha Company.
Hij danst voor het eerst bij Needcompany in de productie Rood Red Rouge (1998) van Grace Ellen Barkey en vervolgens ook in Few Things (2000), The Porcelain Project (2007) en This door is too small (for a bear) (2010). De samenwerking met Jan Lauwers begint met de deelname als acteur aan de herneming van Caligula (1998) en als danser/acteur aan Morning Song (1999), Needcompany’s King Lear (2000), de langspeelfilm Goldfish Game (2002), Images of Affection (2002), Het Hertenhuis (2008) en De kunst der vermakelijkheid (2011). In De kamer van Isabella (2004) vervangt hij Ludde Hagberg.